Co to jest postWoD?

Na początek – co to jest WoD?

WoD, czyli World of Darkness (u nas często Świat Mroku) to zapoczątkowana w 1991r przez Marka Rein•Hagena seria gier fabularnych oraz powiązanych z nimi produktów (kości, karcianki, planszówki, larpy, gry video, seriale i tak dalej i tym podobne). Jest to marka znana i ceniona na całym świecie, wciąż rozwijana i mogąca pochwalić się naprawdę imponującą ilością publikacji (nawet pomijając te nieerpegowe, wydane podręczniki idą w setki, a kolejne edycje i reedycje niezmiennie przyciągają tłumy fanów).

O czym to jest? Najkrócej rzecz ujmując, WoD jest o tym, że od zarania dziejów w mrocznych zakamarkach naszego świata żyją rozmaite nadnaturalne istoty (wampiry, wilkołaki, magowie, mumie i masa innych), mające trudne i złożone relacje ze swoimi pobratymcami, innymi rodzajami istot nadprzyrodzonych oraz z ludźmi. Wszystko to w brudnej, agresywnej estetyce, obrazowo nazywanej gothic-punkiem. Genialny w swej prostocie pomysł, który od trzydziestu lat inspiruje kolejne pokolenia erpegowców do grania, prowadzenia oraz, co nas najbardziej interesuje, pisania.

WoD jest światem szalenie inspirującym, a zarazem pojemnym, więc jak nietrudno się domyślić, powstaje do niego całe mnóstwo oficjalnych jak i nieoficjalnych materiałów (jest nawet sklep internetowy zajmujący się wyłącznie dystrybucją fanowskich materiałów do Świata Mroku). Wystarczająco dużo, żeby mieć w co grać przez całe dekady. Wszystko to są materiały będące (oficjalnie bądź nie) częścią Świata Mroku i z kompatybilne z tą czy inną częścią uniwersum oraz edycją zasad.

Do rzeczy – co to jest postWoD?

Poza materiałami ewidentnie będącymi (oficjalnie bądź nie) częścią Świata Mroku (w tej czy innej odsłonie – a było ich trochę) istnieją też pozycje ewidentnie inspirowane WoDem, ale z założenia niebędące jego częścią. Zazwyczaj zakładają one podobne podstawy uniwersum – w mrocznych zakamarkach naszego świata żyją przerażające istoty, zajęte swoimi przerażającymi sprawami. Podchodzą do nich jednak od nietypowej strony (na przykład co, jeśli taki zły i mroczny wampir jest nastolatkiem mierzącym się z problemami dorastania?) lub używają odmiennych mechanik (na przykład silnika Lasers&Feelings czy PbtA). Niektóre za cel obierają sobie oddanie klimatu ikonicznych dla WoD krawędziowych lat dziewięćdziesiątych, inne wprost przeciwnie, starają się poruszać aktualne problemy i nawiązywać do współczesnej kontrkultury. I to jest właśnie nurt w gamedesignie, który nazywam postWod. Gry, które czerpią z dorobku Świata Mroku, ale nim nie są. W gruncie rzeczy trochę jak z fantasy heartbreakerami albo OSRami – grami czerpiącymi z D&D, ale niebędącymi D&D.

Komu to potrzebne?

Dla miłośników WoD – postWoD może być interesującym skokiem w bok. Z jednej strony mnóstwo elementów będzie wyglądało znajomo, swojsko i komfortowo, a z drugiej, inne zasady, inne postacie, inne podejście do tworzenia i prezentowania uniwersum mogą być przyjemnym powiewem świeżości, urozmaiceniem i okazją do zainteresowania się szeroko pojętą sceną indie i crowdfundingową. A nuż uda się podłapać ciekawy pomysł, interesującą perspektywę, przydatną mechanikę albo zwyczajnie utwierdzić się w przekonaniu, że jednak klasyka najlepsza.

Dla osób, które WoD nie znają – postWoD może być świetnym sposobem na liźnięcie tematu bez konieczności inwestowania w liczne i drogie podręczniki oraz poświęcania czasu na zapoznanie się z niewątpliwie ciekawym, ale też bardzo obszernym i złożonym uniwersum oraz jego zasadami. Można po prostu pobrać darmową broszurkę na trzydzieści stron, przeczytać w wolnej chwili, pograć, a jak się spodoba – dać nura w pełnoprawny Świat Mroku.

Przykłady

Monsterhearts

We Die Young

Strzygi

Podmieńcy

Gorąca Krew

Defiant

Armie Apokalipsy

No ale po co komu osobny termin na coś takiego?

Bo krócej mi się pisze postWoD, niż gra mająca swe korzenie w World of Darkness czy gra wyraźnie inspirowana nowym/starym Światem Mroku. A tak cyk postWoD i wiadomo o co chodzi.

W tle:

Published by Kokatryks

Słusznie niedoceniany twórca Fajerbola, Szlamów&Szkieletów, Strzyg, Vorpala, Yin Yang Pandy i Edelweiss. Miłośnik gier fabularnych, filmów o potworach, pizzy i piwa.

One thought on “Co to jest postWoD?

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started